ماهیت و جایگاه ارزیابی تأثیرات اجتماعی در جامعه امروز

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۲۲۸۹ دسته خبر مدیریت دانش
جهاد دانشگاهی به منظور گسترش ظرفیت پژوهشی خود در حوزه جامعه‌شناسی، در دی ماه سال ۱۳۹۷ اقدام به تأسیس «مرکز علمی و تخصصی ارزیابی تأثیرات اجتماعی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی نمود. دکتر «هادی برغمدی»، مدیر این مرکز در مصاحبه با فانوس، از چیستی ارزیابی تأثیرات و جایگاه آن در جامعه امروز سخن می‌گوید.
ماهیت و جایگاه ارزیابی تأثیرات اجتماعی در جامعه امروز

به گزارش فانوس، تأثیرات اجتماعی هرگونه عواقب ناشی از اقدامات بخش عمومی و خصوصی است که شیوه‌ زندگی، کار، برقراری ارتباط، شیوه تأمین نیازمندیها و نوع غلبه مردم بر مشکلات زندگیشان را تحت تأثیر قرار میدهد. 

ارزیابی تاثیر اجتماعی (به اختصار اتا) نیز پژوهشی بین رشته‌ای با محوریت علوم اجتماعی است که می‌کوشد با سهیم شدن در همه مراحل برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی نتایج اقدامات توسعه‌ای (سیاستها، برنامه‌ها و طرح‌ها) شناخت معتبری از تغییراتی که این اقدامات در محیط طبیعی و اجتماعی ایجاد می‌کنند، ارائه دهد؛ و پیش از اجرا شدن اقدامات توسعه‌ای، تأثیرات اجتماعی ناشی از آن­ها را برآورد نماید. 
 
همچنین اتا می‌کوشد شرایط اجتماعی موفقیت اقدامات توسعه­‌ای را مطالعه کند؛ تأثیرات منفی این اقدامات را پیشبینی نماید؛ و راهکارهایی برای حذر کردن یا کاستن از تأثیرات منفی و تقویت تأثیرات مثبت ارائه دهد.  به عبارت دیگر ارزیابی تأثیر اجتماعی، شاخه­‌ای از علوم اجتماعی است که دانش لازم را برای تحلیل منظم و پیشاپیش تأثیرات اقدام، برنامه، پروژه یا تغییر سیاست پیشنهادی در کیفیت زندگی روزمره افراد و اجتماعاتی که محیطشان تحت تأثیر است، فراهم میکند.
 
جهاد دانشگاهی به منظور گسترش ظرفیت پژوهشی خود در حوزه جامعه‌شناسی، در دی ماه سال 1397 اقدام به تأسیس «مرکز علمی و تخصصی ارزیابی تأثیرات اجتماعی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی نمود. دکتر «هادی برغمدی»، مدیر این مرکز در مصاحبه با فانوس، از چیستی ارزیابی تأثیرات و جایگاه آن در جامعه امروز سخن می‌گوید:

( ۱ )

نظر شما :